العدد الأول

التنظيم القانوني للتعاقد من الباطن في عقود الإنشاءات الهندسية

د. أبوعبيدة الطيب سليمان الخليفة1 ; د. ماهر ابراهيم عبيد2 ; د. محمد العالم آدم أبوزيد3

تحميل الموضوع | Download

مستخلص البحث

 

تناول البحث التنظيم القانوني للتعاقد من الباطن في عقود الإنشاءات الهندسية كدراسة مقارنة، وتتمثل أهميته  في الدور الذي تلعبه العقود الهندسية في الحياة الاقتصادية وما ينجم عنه من آثار على كاهل اطرافها.

وتمثلت مشكلة هذا البحث فى طبيعة التعاقد من الباطن في عقود الانشاءات الهندسية والآثار الناشئة عنه وما ترتبه من حقوق والتزامات على مختلف الاطراف.

ولتحقيق أهداف هذا البحث استخدم الباحث المنهج الاستقرائي الوصفي التحليلي كدراسة مقارنة أملاً في الوصول إلى الحقائق العلمية.

وقد تطرق البحث إلى مفهوم التعاقد من الباطن بصفة عامة ، بالإضافة إلى بحث شروط وأركان هذا التعاقد ، بجانب الآثار الناشئة عن التعاقد مِن الباطن في إطار العقود الهندسية.

مِن أهم النتائج التى توصل إليها البحث أن التعاقد مِن الباطن صورة من صور عقد المقاولة يعهد فيه المقاول الاصلي بالعمل لمقاول الباطن ، كما دلت النتائج على أن المسؤولية الناشئة عن الاخلال بعقد الانشاءات يسأل عنها المقاول الاصلي .

تنعكس النتائج التي أسفر عنها البحث في التوصية بتقنين قواعد عقود الانشاءات الهندسية في لوائح ملزمة لها قوة القانون ، بالإضافة الي التوصية بإعداد نماذج لعقود الانشاءات الهندسية وعقود المقاولة.


Abstract

The research deals with the legal regularity of subcontracting in engineering construction contracts as a comparative study. The importance of this issue emanates from the role played by engineering contracts in economic sector and the consequent effects on the parties.

The main problem of this research dealt the nature of subcontracting in the contracts of engineering construction and the effects arising from it. Beside the rights and obligations on each parties.

In order to achieve the objectives of this research, the researcher used the inductive analytical method as comparative study objectivity hoping to reach scientific facts.

The research dealt with the concept of subcontracting in general, in addition to addressing the terms and conditions of this contract, as well as the effects of subcontracting under the engineering contracts.

The results of this research showed that subcontracting is kind of the contracting contract in which the original contractor is entrusted with the work of the subcontractor. The results also indicate that the liability arising from the breach of the construction contract is being responsible by the original contractor.

The results of the research are reflected on recommending to codify the rules of engineering construction contracts in binding regulations that have the force of law, in addition to recommending the preparation of models for contracts of engineering construction and contracting contracts.


([1]) أستاذ مساعد – كلية القانون جامعة النيلين.

([2]) أستاذ مساعد – كلية القانون جامعة النيلين.

([3]) أستاذ مشارك – عميد كلية القانون جامعة النيلين.

إغلاق